5x waarom hardlopen goed voor je is


Het is officieel lente, het zonnetje schijnt en de sportscholen zijn gesloten vanwege het coronavirus. Het moment om te starten met hardlopen. Wel alleen, want een loopgroepje kan je nu beter vermijden. 5 redenen waarom hardlopen juist nu goed voor je is.

Coronavirus Besured

1. Voorkom extra kilo’s

Ben je op dit moment ook thuis aan het studeren of aan het werk? Dan zul je merken dat je minder beweegt. Geen sprintje meer om de bus te halen, niet meer op de fiets naar het werk en geen rondje wandelen met collega’s in de pauze. Dat terwijl die chocoladereep in de kast erg verleidelijk is als je de hele dag thuis zit. Met hardlopen verbrand je zo’n 800 calorieën per uur!

2. Je bent scherper

Hardlopen zorgt niet alleen voor een fit lijf en een betere conditie. Ook het vermogen van je hersenen om snel tussen taken te schakelen verbetert. Je vermogen om te leren en je geheugen gaat vooruit. Een scherper brein kan je nu wel gebruiken. Want die lange dagen thuis aan het werk…

3. Stress verminderen

Alle onzekerheden rondom het coronavirus brengen stress met zich mee. Wat als mensen om je heen ziek worden? Hoe ga je ervoor zorgen dat je geen studievertraging oploopt? Kan je dit jaar nog wel afstuderen? En hoe komt het bedrijf waar jij werkt uit deze crisis? Hardlopen lost al deze problemen helaas niet op, maar zorgt er wel voor dat jij je hoofd leeg kunt maken. Vermijd de stad en ga de natuur in. Hier is het rustig en je zult merken dat dit zorgt voor een ontspannen gevoel.

4. Frisse lucht en vitamine D

Nu het lente is, laat het zonnetje zich steeds vaker zien. En dat is ook het grote voordeel van overdag buiten zijn. Je krijgt er niet alleen een lekker kleurtje van. Je maakt ook vitamine D3 aan. Vitamine D zorgt voor een goede werking van de spieren en het immuunsysteem.

5. Houd je immuunsysteem sterk!

Door in beweging te blijven, houd je je immuunsysteem sterk. Zeker in dit coronatijdperk erg belangrijk! Want jouw immuunsysteem beschermt je tegen ongewenste virussen en bacteriën.

Maar let wel op: train niet te hard. Vermijd dus zware intervaltrainingen en lange duurlopen. Dus, trainingen die je meer dan gemiddeld moeite kosten. Ben je een beginner? Wissel hardlopen dan af met wandelen. Hele zware trainingen zijn een aanslag op je immuunsysteem, waardoor je de uren na je training juist vatbaarder bent voor infecties. Zorg ook dat je voldoende eet en drinkt. Ook dit helpt jouw lichaam snel te herstellen. Train dus niet op een nuchtere maag! En tot slot, slaap voldoende.

Ben je verkouden of ziek? Blijf dan lekker binnen. Ben je (weer) fit? Trek dan je hardloopschoenen aan en ga naar buiten. Vermijd contact met andere mensen en ga de natuur in. Na afloop voel jij je vast top!