Coronavirus en jouw reis: wat krijg je vergoed?


De uitbraak van het coronavirus is een wereldwijd probleem. De kans is groot dat je dit jaar al een vakantie gepland hebt staan. Of dat je nieuwe vakantieplannen wilt maken. Alleen is de situatie voor de komende maanden erg onzeker. Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert nog altijd om niet meer naar het buitenland te reizen, tenzij strikt noodzakelijk. Ben je in het buitenland? Dan kan het lastig zijn terug naar Nederland te keren, en kan je te maken krijgen met vertragingen. Lees wat er wordt vergoed vanuit de reis- en annuleringsverzekering.

Coronavirus Besured

Informeer voor vertrek

Is jouw reis strikt noodzakelijk? Laat je dan goed voor vertrek informeren. Veel landen hebben maatregelen genomen tegen de verspreiding van het coronavirus. Bijvoorbeeld inreisbeperkingen of verplichte quarantaine bij aankomst. Op de website nederlandwereldwijd.nl lees je per land de actuele situatie. In het reisadvies staat informatie over de veiligheid van het land. Hiermee kan je risico’s in het land beter inschatten. Is er een verhoogd veiligheidsrisico? Neem dan vooraf contact op met jouw reisorganisatie. De adviezen worden onderverdeeld met de volgende kleurcodes:

  • Groen: er zijn geen veiligheidsrisico’s voor dit gebied.
  • Geel: er zijn enkele risico’s, wees hierop alert als toerist.
  • Oranje: de veiligheidsrisico’s zijn hoog, reis niet naar dit gebied als dit niet noodzakelijk is.
  • Rood: reizen naar dit gebied is gevaarlijk en wordt sterk afgeraden.

Annuleringsverzekering en corona

Wordt je reis geannuleerd vanwege het coronavirus? Neem contact op met jouw reisorganisatie of vliegmaatschappij.

Geannuleerde reis

Wereldwijd gelden er op dit moment maatregelen om het coronavirus te bestrijden. Hierdoor zijn vakantiereizen helaas niet mogelijk. Voor bijna alle landen geldt dan ook een negatief reisadvies of een inreisverbod. Luchtvaartmaatschappijen houden de vliegtuigen aan de grond en reisorganisaties moeten geplande reizen annuleren. Annuleert jouw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij jouw reis? Dan is er geen vergoeding vanuit de annuleringsverzekering. Wel kan je bij de organisatie waarmee je hebt geboekt terecht voor een vergoeding of compensatie.

Zelf annuleren

Wil je jouw reis zelf annuleren? Dan kan je hierover het beste contact opnemen met jouw reisorganisatie. Mogelijk kan je omboeken naar een andere datum of bestemming, of krijg je via de reisorganisatie een voucher of je geld terug.

Reisverzekering en corona

Jouw reisverzekering kan zeker van pas komen als je in het buitenland bent en te maken krijgt met het coronavirus.

Extra kosten voor verblijf

Ben je op reis en is er een quarantaine ingesteld? Dan worden de extra kosten om langer te verblijven door de reisverzekering vergoed. Bij gedwongen oponthoud krijg je maximaal twee dagen € 50 per persoon per dag vergoed.

Medische kosten

Heb je zorg nodig in het buitenland? Vanuit jouw zorgverzekering krijg je de zorgkosten volgens het in Nederland gebruikelijke tarief vergoed. Heb je een reisverzekering met de extra module medische kosten? Dan krijg je ook alle kosten boven dit tarief volledig vergoed. Hierover hoef je je geen zorgen te maken. Dit geldt overigens ook wanneer je een zorgverzekering inclusief aanvullende verzekering met dekking voor medische kosten in het buitenland hebt.

Onze Alarmcentrale

Ben je op reis en bang dat je het coronavirus hebt opgelopen? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale 0031 78 611 81 82. Zij helpen je graag verder.


Meest gestelde vragen