Coronavirus en jouw reis: wat krijg je vergoed?


De uitbraak van het coronavirus is een wereldwijd probleem. De situatie is erg onzeker, wat het maken van vakantieplannen lastig maakt. Wat betekent het voor de vergoeding uit een reis- of annuleringsverzekering als jouw vakantieland naar code oranje of rood wijzigt?

Coronavirus Besured

Informeer voor vertrek

Controleer voordat je op reis gaat of er risico's zijn in het land van bestemming en wat het reisadvies is. Controleer ook welke maatregelen jouw vakantieland heeft genomen. Moet je bijvoorbeeld verplicht in quarantaine bij aankomst? Of ben je enkel verplicht afstand te houden en een mondkapje te dragen op openbare plekken? Op de website nederlandwereldwijd.nl lees je per land de actuele situatie. In het reisadvies staat informatie over de veiligheid van het land. Hiermee kan je risico’s in het land beter inschatten. De adviezen worden onderverdeeld met de volgende kleurcodes:

  • Groen: geen bijzondere veiligheids- of gezondheidsrisico’s.
  • Geel: reizen kan, maar wees waakzaam, er blijven risico's.
  • Oranje: reis alleen als dat moet. Er zijn gezondheidsrisico's, een inreisverbod en/of quarantaineverplichting.
  • Rood: alle reizen worden afgeraden.

Er geldt een negatief reisadvies bij de kleurcodes oranje en rood. Bij deze kleurcodes bestaat er geen dekking voor schade of kosten op basis van een reis- en/of annuleringsverzekering.

Van code geel naar code rood?

Heb je de reisadviezen gelezen en besluit je een reis te boeken? Dan adviseren wij je om een pakketreis te boeken via een reisorganisatie die is aangesloten bij de ANVR. Ben je op vakantie en gaat het reisadvies in jouw vakantieland van code geel naar oranje of rood? Dan zorgt de ANVR ervoor dat je terug naar Nederland vervoerd wordt. Dit valt namelijk niet onder de reisverzekering. Ook de Nederlandse overheid heeft aangegeven dit niet te verzorgen.

Annuleringsverzekering en corona

Je reis wordt geannuleerd

Door de wereldwijde maatregelen kan het zijn dat jouw reis niet mogelijk is. Annuleert jouw reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij je reis? Dan is er geen vergoeding vanuit de annuleringsverzekering. Je kan bij de organisatie waarmee je hebt geboekt terecht voor een vergoeding of compensatie. Goed nieuws: alle luchtvaartmaatschappijen moeten vanaf 1 oktober binnen een week geld terugbetalen als zij een vlucht annuleren.

Zelf annuleren

Wil je jouw reis zelf annuleren? Dan kan je hierover het beste contact opnemen met jouw reisorganisatie. Mogelijk kan je omboeken naar een andere datum of bestemming, of krijg je via de reisorganisatie een voucher of je geld terug.

Reisverzekering en corona

Extra kosten voor verblijf

Moet je gedwongen langer in het buitenland blijven als gevolg van corona maatregelen? Dan biedt jouw reisverzekering dekking voor extra reis- en verblijfkosten voor de duur van maximaal twee dagen. De maximale vergoeding is in dat geval € 50 per persoon per dag.

Medische kosten

Heb je zorg nodig in het buitenland? Vanuit de basis zorgverzekering krijg je de zorgkosten volgens het in Nederland gebruikelijke tarief vergoed. Heb je een reisverzekering met module medische kosten? Dan krijg je ook alle kosten boven dit Nederlandse tarief volledig vergoed. Dit geldt overigens ook wanneer je een zorgverzekering inclusief aanvullende verzekering met dekking voor medische kosten in het buitenland hebt. Check voordat je op reis gaat goed hoe je verzekerd bent.

Onze Alarmcentrale

Ben je op reis en bang dat je het coronavirus hebt opgelopen? Neem dan contact op met onze Alarmcentrale 0031 78 611 81 82. Zij helpen je graag verder.


Meest gestelde vragen