Hardlopen: de 10 slechtste smoezen om thuis te blijven!

Wat is jouw excuus om NIET te gaan hardlopen? Kijk even of hij hieronder staat. Als dat zo is, dan is het een slecht excuus. Lees maar waarom!

1. Het regent

Het drupt buiten en jij sprint naar binnen. Niet doen! Hardlopen in de regen is juist goed: je traint meer spieren en rent sneller (je wil zo snel mogelijk weer thuis zijn met dat hondenweer). En als de temperatuur daalt verbrand je meer energie en dus ook meer calorieën. Mooi meegenomen. Je moet er even doorheen… maar het is het waard.

2. De zon schijnt

Als de zon schijnt in Nederland, juichen we massaal. Maar is het te warm? Dag voornemen om te gaan hardlopen, hallo terras met koude drankjes! Genieten van de zon kan ook prima tijdens het hardlopen.

3. Ik ben moe...

...en je hebt hoofdpijn, te veel gegeten en je kleine teen doet pijn. Niet vervelend bedoeld, maar natuurlijk is het dagelijkse leven een energievreter. De vermoeidheid komt er ’s avonds pas echt uit als je neerploft op de bank. Tip: stel dat plofmomentje uit. Eet een banaan na je werk, trek je hardloophumeur aan (en je kleding) en ren een blokje om. Je knalt daarna weer van de energie! Proberen is ervaren.

Studieschuld en hypotheek

4. Mijn conditie is slecht

Iedereen weet het: als je niet vaak hardloopt, is het lastig om het weer op te pakken. Maar zodra jij die drempel over bent (letterlijk), ben je al trots op jezelf. Het maakt niet uit dat je rustig begint: 3 minuten hardlopen, 2 minuten wandelen. Als je gaat, werk je aan je conditie en dat is het belangrijkste.

5. Al mijn hardloopkleding zit in de was

En je hebt echt niks anders om aan te trekken? Vrouwen: trek een korte broek en t-shirt uit de kast van je partner of huisgenoot. En GO! Mannen: jullie vissen gewoon je hardloopkleding uit de wasmand. Geen problemen mee, toch? Dus gooi je ‘mijn hardloopkleding is vies’ excuus samen met de eerste 4 smoezen het raam uit! Wel oppassen dat je niemand op straat raakt ;).

6. Ik heb spierpijn

Zielig thuisblijven dus? Dacht het niet! Lichte spierpijn kun je juist verminderen door te bewegen. Als je gaat hardlopen, stimuleer je de doorbloeding van je spieren. Hierdoor worden afvalstoffen sneller afgevoerd en gaat je spierpijn sneller over. Kan je écht niet meer lopen van de spierpijn? Dan kun je beter even een rondje wandelen in plaats van joggen. Op een gescheurde spier zit je ook niet te wachten.

7. Morgen ga ik hardlopen. Echt!

Daar heb je ‘m weer: de mañana mentaliteit. Morgen ga ik gezond eten, afvallen of hardlopen. Wees eens streng voor jezelf! Als je iets in je hoofd hebt, doe het meteen! Want van uitstel komt... zero resultaat. Voor je het weet heb je je hardloopschoenen een maand lang genegeerd en staan ze te verstoffen in de kast.

Studieschuld en hypotheek

8. Ik heb al gewerkt

Lees: “Ik heb al uren achter elkaar op een bureaustoel gezeten.” Beschouw dit als een wake-up call. De hele dag zitten is hartstikke ongezond. Hoe meer tijd je zittend doorbrengt, hoe ongezonder. Onderzoek toont aan dat als je veel zit, het risico op onder andere hart- en vaatziekten en diabetes vergroot wordt. Ga lekker hardlopen na je werk en probeer minder ‘zituren’ te maken.

9. Mijn hardloopmaatje haakt af

“Mijn hardloopmaatje is mijn stok achter de deur”. Dat is volkomen begrijpelijk! Maar gebruik het niet als excuus om je rondje te skippen als je hardloopmaatje afzegt. Positieve insteek: de volgende keer ga je als een speer, omdat je wél hebt getraind. Wie lacht er dan als laatste :)?

10. Ik heb geen doel

Tijd voor actie! Schrijf je in voor een hardloopwedstrijd, zodat je écht een reden hebt om meters te maken. In deze hardloopkalender vind je alle hardloopwedstrijden in Nederland. Begin je net met hardlopen of ben je al een gevorderde loper? Je kunt je afstand zelf kiezen, ideaal! Dus: weg met de slechte smoezen en GO!