Thuis studeren of thuiswerken? Met deze 5 tips blijf je bij de les!

De start na de zomervakantie ziet er dit jaar net even anders uit. Colleges volgen met je studiegenoten zit er ook na 1 september nog niet in. In plaats daarvan zit je vooral thuis om online lessen te volgen. En ben je young professional? Ook dan moet je misschien nog wel even thuis aan de bak. Kun jij ook wel wat tips gebruiken om je aandacht erbij te houden? Lees dan vooral verder.

Thuis studeren of thuiswerekn


Kom je bed uit

Nu je niet de deur uit hoeft, is het erg verleidelijk om wat langer in je bed te blijven. En wees eerlijk: dit heb je vast al gedaan. Maar echt productief is het niet. Een goede start van de dag maak je niet door nog even te snoozen. Wil je productief zijn? Kom op de normale tijd je bed uit! Sta op, ontbijt en maak je klaar, zoals je pre-corona ook deed. Gebruik de extra tijd die je hebt om huishoudelijke klusjes te doen of om nog even te ontspannen. En zet meteen ook een raampje open, een beetje frisse lucht doet wonderen.

Deel je dag in

Maak een dag- en weekplanning en houd je aan dit ritme. Deel je dag zo in dat je een duidelijk onderscheid hebt tussen studie of werk en vrije tijd. Neem echt pauzes en lunch niet achter je beeldscherm. Kom achter je laptop vandaan en ga een stuk wandelen. Zit de dag erop? Klap je laptop dicht en ruim je spullen op. Zo kun je de studie- of werkdag echt achter je laten en genieten van je vrije tijd.

Beweeg

Een hele dag achter een (bureau)tafel zitten is voor niemand goed. Zorg daarom dat je ieder half uur even beweegt. Schenk wat te drinken in, doe wat rek- en strekoefeningen of loop wat rond tijdens het (video)bellen. Zo geconcentreerd bezig, dat je vergeet te bewegen? Gebruik dan pauzesoftware zoals Workrave. Je krijgt vanzelf een seintje wanneer het tijd is om even te bewegen. Een wekker zetten op je telefoon werkt natuurlijk ook!

Eat, sleep, drink, repeat!

Naast gezonde voeding en een goede nachtrust, is voldoende drinken belangrijk om goed te kunnen functioneren. Voldoende drinken is goed voor je concentratie namelijk. Vermoeid? Koffie en energiedrankjes kunnen je helpen, maar zorgen voor een tijdelijke oppepper. En deze drankjes drogen uiteindelijk meer uit. Kies daarom liever voor water of thee. De neurotransmitters in je hersenen zullen je dankbaar zijn. Tip: vul een fles water en zet hem naast je neer. Wedden dat jij meer drinkt?

Zorg voor een comfortabele werkplek

Hoe verleidelijk ook: ga niet met je laptop op schoot op de bank zitten. Zorg in plaats daarvan voor een vaste (en opgeruimde!) werkplek waar je weinig afleiding hebt. Maak een werkplek met een goede stoel aan een fatsoenlijke tafel. Zet je laptop op een verhoger of aantal boeken, en gebruik een apart toetsenbord en losse muis. Dit is beter voor je rug en nek. Geen apart toetsenbord of muis? Let er dan extra op dat je jouw nek- en schouderspieren goed ontspant.

We wensen je veel succes met opstarten na de zomer!