man en vrouw zetten boeken in minibieb op straat

Ons fraudebeleid

Elkaar vertrouwen is belangrijk als het gaat om verzekeren. Daarom vertrouwen wij erop dat jij als (potentiële) klant de waarheid vertelt. Doe je dit niet, dan pleeg je fraude. Hier houden wij bij Besured niet van. Fraude raakt namelijk niet alleen ons, maar ook onze klanten. Daarom doen wij er alles aan om fraude te voorkomen, op te sporen en tegen te gaan. En fraudeert iemand toch? Dan doen we daar iets aan. Hoe we dat doen, lees je in dit fraudebeleid.

 

Wat is fraude?

Wij vertrouwen erop dat onze klanten altijd eerlijk zijn bij het aanvragen van een verzekering en het indienen van een schadeclaim. Als iemand onterecht geld of een service van ons probeert te krijgen, is dit fraude. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Expres foute informatie geven bij het aanvragen van een verzekering;
  • Bij een schademelding niet de waarheid vertellen;
  • Bewust informatie geheim houden;
  • Documenten vervalsen of bedragen op rekeningen aanpassen;
  • Een schade in scène zetten of verzinnen;
  • Meer claimen dan de werkelijke schade door te liegen over het bedrag van de schade of de hoeveelheid spullen.

 

Hoe bestrijden wij fraude?

Dit begint al tijdens het aanvragen van een verzekering. Hierbij checken wij bijvoorbeeld belangrijke informatie over het schade- en verzekeringsverleden van de aanvrager. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de databank van Stichting CIS. Kijk voor meer informatie op de website van Stichting CIS.

 

In ons online aanvraagformulier zitten verschillende automatische controles. Dankzij deze controles hebben we meer zekerheid over of de opgegeven informatie klopt. Is de gegeven informatie voor ons niet duidelijk? Dan vragen we aanvullende informatie op. Pas als de verzekeringsaanvraag definitief door ons is goedgekeurd, gaat de verzekering van start. Krijg je pas akkoord na de aangevraagde ingangsdatum? Dan gaat de verzekering bijna altijd toch vanaf de gevraagde datum in.

 

Ook bij het beoordelen van een schadeclaim checken we verschillende bronnen. En vragen we om stukken om de schadeclaim te bewijzen. Als het nodig is, doen we verder onderzoek. Onze afdeling Onderzoek geeft regelmatig trainingen. De afdeling bespreekt dan fraudegevallen met onder andere onze schadespecialisten en specialisten verzekeringsaanvragen. Zo blijven onze medewerkers altijd alert op mogelijke signalen van fraude. Voor het doen van verder onderzoek gebruiken wij ook externe onderzoeksbureaus. Deze onderzoeksbureaus houden zich aan de wet- en regelgeving voor het uitvoeren van onderzoeken en verwerken van persoonsgegevens.

 

Dit doet Besured bij fraude

Als blijkt dat iemand fraude heeft gepleegd, kunnen wij in ieder geval de volgende maatregelen nemen:

  • De verzekering waar het om gaat en andere verzekeringen bij Besured en/of een ander label bij ons weigeren of direct opzeggen;
  • De ingediende schadeclaim niet of niet helemaal uitbetalen;
  • Het (onterecht) uitbetaalde schadebedrag terug laten betalen;
  • De gemaakte (onderzoeks)kosten in rekening brengen;
  • Aangifte doen bij de politie;
  • Wij kunnen kosten in rekening brengen bij de fraudeur via SODA. Kijk voor meer informatie op de website van SODA;
  • Wij kunnen de persoonsgegevens van de fraudeur opnemen in de Gebeurtenissenadministratie, het Intern Verwijzingsregister, het Incidentenregister en het Extern Verwijzingsregister. Registraties in het Extern Verwijzingsregister zijn zichtbaar voor andere verzekeraars. Zo voorkomen we dat iemand die fraude heeft gepleegd zich zomaar ergens anders weer kan verzekeren.

 

Wil je fraude melden of heb je vragen?

Onze afdeling Onderzoek staat je graag te woord. Stuur een mail naar onderzoek@besured.nl of bel: 078 611 81 67.

Contact

Chat Bel Mail