Wat zijn de maximale wachttijden in de zorg?

De Treeknorm beschrijft de maximaal aanvaardbare wachttijden binnen de zorg:

  • Medicijn 

    Binnen 1 werkdag kun je je medicijn ophalen bij de apotheek.

  • Huisarts

    In 80% van de gevallen kun je binnen 2 werkdagen naar de huisarts voor een afspraak. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kun je direct naar je huisarts.

  • Paramedisch hulpverlener

    Binnen 1 week kun je naar je paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld fysiotherapeut of logopedist).

  • Eerste gesprek in het ziekenhuis

    In 80% van de gevallen kun je binnen 3 weken naar het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kun je direct naar het ziekenhuis.

  • Diagnose of indicatie

    In 80% van de gevallen heb je binnen 3 weken toegang tot zorg om tot een indicatie of diagnose te komen. De maximale wachttijd is 4 weken.

  • Mondzorg

    Binnen 3 weken kun je voor een eerste gesprek naar bijvoorbeeld de tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken krijg je een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg word je binnen één uur geholpen.

  • Polikliniek

    In 80% van de gevallen kun je binnen 4 weken naar het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken.

  • Opname ziekenhuis

    In 80% van de gevallen kun je binnen 5 weken naar in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.

  • Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)

    - Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.

    - Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken.

    - Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken.

    - Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.

  • Verpleging en verzorging

    - Verpleging 6 weken.

    - Verzorging 13 weken.

    - Thuiszorg 6 weken.

Was deze informatie nuttig?
Hartelijk dank voor het geven van uw feedback.
Op welke manier kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren?

Hartelijk dank voor je reactie. Wij gaan onderzoeken of wij je suggestie kunnen implementeren.

Wil je graag een medewerker spreken, laat dan hieronder je gegevens achter.

Naam
Telefoon
E-mail

Hartelijk dank voor je e-mail. Wij hebben je vraag of opmerking goed ontvangen.

Wat gaan wij nu voor je doen?

  • Wij leggen je vraag of opmerking voor aan onze gespecialiseerde medewerkers.
  • Vervolgens nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op.
  • Heb je tussentijds vragen? Bel: 078 - 6 118 111. Wij beantwoorden je vragen direct.

Vriendelijke groet,
Je serviceteam van Besured

Voordelige studentenzorgverzekering?

Kies alleen wat jij nodig hebt. Bepaal zelf welke aanvullende opties bij jou passen. Benieuwd?


Snel berekenen
Meer informatie?

Je kunt de voorwaarden van de Besured zorgverzekering studenten online bekijken.


Voorwaarden bekijken