Ik krijg nu pas de rekening van mijn eigen risico. Waarom?

Heb je een tijdje terug zorg nodig gehad? Dan kan het zijn dat je van ons daar nu pas de rekening van krijgt. De kosten van deze zorg verrekenen wij met jouw openstaande eigen risico. Waarom gebeurt dit nu pas?

Wij krijgen pas na het afgeronde zorgtraject de rekening van het ziekenhuis
Een voorbeeld: je breekt je been en moet hiervoor naar het ziekenhuis. Er wordt een röntgenfoto gemaakt en je moet helaas onder het mes. Vervolgens zit je been 6 weken in het gips, waarna je met de revalidatie mag beginnen. Een paar jaar geleden stonden al deze behandelingen apart vermeld op de rekening. Dat is nu niet meer zo. Tegenwoordig wordt alles verzameld in een pakket, met één administratieve code: de diagnosebehandelcombinatie (DBC). De DBC vertegenwoordigt dus het complete behandeltraject, dat je doorloopt vanwege jouw medische klachten. Pas wanneer de DBC is afgesloten, stuurt het ziekenhuis ons de rekening. Wil je precies weten wat de DBC inhoudt? Bekijk dan deze uitleg.

Maximale duur DBC is 120 dagen
Het kan dus voorkomen dat de rekening pas na 120 dagen bij ons aankomt. Wij bekijken vervolgens of je nog een bedrag aan eigen risico moet betalen. Hierdoor kan het enige tijd duren voordat je van ons de rekening krijgt.

Belangrijk om te weten
Bovenstaande kan ook gaan over je eigen risico van een eerder kalenderjaar. Is in 2019 jouw behandeltraject (en dus ook je DBC) gestart en sluit dit traject in 2020? Dan krijg je de rekening in 2020, maar betaal je je eigen risico van 2019 (als je dit nog niet had verbruikt). Wij gaan namelijk uit van de startdatum van je behandeling en die valt in 2019.

Heb je van ons pas een rekening gehad met kosten van het ziekenhuis die onder je eigen risico vallen? Ook wij weten dat het soms een flinke rekening kan zijn. Als het je niet lukt om in één keer te betalen, laat het ons dan weten. Bel onze financiële afdeling via 078 611 81 15. We kijen dan samen met jou naar een oplossing. Wist je dat je zowel de actuele stand van je eigen risico als je zorgdeclaraties online kunt bekijken? Ga hiervoor naar Mijn Besured.

Was deze informatie nuttig?
Hartelijk dank voor het geven van uw feedback.
Op welke manier kunnen wij de informatie op deze pagina verbeteren?

Hartelijk dank voor je reactie. Wij gaan onderzoeken of wij je suggestie kunnen implementeren.

Wil je graag een medewerker spreken, laat dan hieronder je gegevens achter.

Naam
Telefoon
E-mail

Hartelijk dank voor je e-mail. Wij hebben je vraag of opmerking goed ontvangen.

Wat gaan wij nu voor je doen?

  • Wij leggen je vraag of opmerking voor aan onze gespecialiseerde medewerkers.
  • Vervolgens nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op.
  • Heb je tussentijds vragen? Bel: 078 - 6 118 111. Wij beantwoorden je vragen direct.

Vriendelijke groet,
Je serviceteam van Besured

Voordelige studentenzorgverzekering?

Kies Besured! Een lekker lage zorgpremie én goed verzekerd. Benieuwd naar onze premie?


Snel berekenen
Meer informatie?

Je kunt de voorwaarden van de Besured studentenzorgverzekering online bekijken.


Voorwaarden bekijken